Walraven Sax
Walraven Sax startade sin verksamhet så tidigt som 1823, vilket gör det till en av de äldsta vin- och distilleri-distributörerna på den holländska marknaden. Som en del av den internationella Schlumberger-gruppen, har Walraven Sax nu både egna varumärken och en omfattande portfölj med välkända A-varumärken. Förutom produktionsanläggningarna och en exportorganisation, har moderorganisationen distributionsorganisationer i Nederländerna, Belgien, Tyskland, Österrike, Schweiz och USA. Servicekvaliteten är avgörande för Walraven Sax. Att tillhandahålla service går längre än bara leverera produkter. Att erbjuda mervärde genom omfattande support, samskapande och innovation är ingredienserna för framgång hos Walraven Sax i hela kedjan av kunder, leverantörer och kollegor.
Walraven Sax närmade sig Youwe att tänka på förverkligandet av en ny plattform som kunde tjäna som språngbräda för flera ändamål. Dessa ändamål var förverkligandet av en ny webbplats inom den moderna positioneringen av Walraven Sax, en central MRM (Marketing Resources Management) databas för att säkerställa omfattande produkt och varumärkesinformation från olika källor (inklusive ERP) och utbyte av dessa data till olika externa parter, såsom en EDM-applikation (Copernica), CRM-systemet och verktyget för online-vinlistor. För att förverkliga detta utformade Youwe ett unikt produktinformationshanteringssystem.
Vår lösning
Det var en vacker utmaning som ledde till följande lösning: att föra samman olika informationskällor inom den befintliga Walraven Sax IT-infrastrukturen i en smart utformad produktinformationshanteringsplattform. Och från ett "singel-punkt-av-sanning"-angreppssätt för att möjliggöra för de olika produkt-, försäljnings- och marknadsföringsteamen inom Walraven Sax att hantera och bygga på all (master) data och tillgångar inte bara centralt, utan även kunna få tillgång till data och tillgångar på olika sätt i de olika kanalerna och målgrupperna.
I korthet, är det inte lösningen för morgondagen, men för dagen efter morgondagen för att erbjuda mervärde till den totala kedjan av kunder, leverantörer och kollegor.
Valet av produktinformationshanteringssystem föll på Pimcore. Pimcore infördes så att en applikation kunde ge både CMS, PIM, MDM och DAM-lösningar. Detta resulterar i en ny B2B-webbplats som inte bara automatiskt kan matas av produktdata, utan i vilken produktiakttagelsen också kan byggas på med relevant innehåll genom marknadsföring. Mer specifikt, en smart utformad plattform för företagsinnehåll med följande egenskaper:
Resultaten
För ett mätbart resultat är det fortfarande för tidigt, men vi upplever redan:
En optimerad informationsprocess, som leder till enhetlig produktinformation. Och även att kunder uppmanas att lämna uppgifter på webbplatsen, så att de kan använda personanpassade tjänster och information.
Pauline Joosen (CRM-specialist på Walraven Sax) ser också en stor skillnad: "Vi ser redan en betydande skillnad i hastighet med vilken vi kan betjäna våra leverantörer och kunder. För att ge ett exempel: tidigare var vinlistor för kunderna manuellt sammanställda i en föråldrad, tidsödande lösning. Eftersom våra produktdata via Pimcore nu strömmar dagligen till en tredjeparts molnlösning, har behandlingstiden för en vinlista drastiskt minskat från cirka 1 timme till i genomsnitt 10 minuter per vinlista.
Pauline Joosen, CRM Specialist Walraven Sax
Pimcore erbjuder ett enda verktyg för att hantera produktinformation (PIM), datatillgångar (DAM) och innehåll (CMS), vilket möjliggör en punkt för administration utan manuella datainmatningar och flera datalagringsplatser. Youwes experter är redo att anta utmaningen!