Nestlé
Den rika smaken hos Nescafé-kaffet återspeglar dess omfattande historia. Nescafé-kaffe har sitt ursprung i Brasilien under 1930-talet, som ett tidigt exempel på innovation och hållbar utveckling. De utvecklade upplösbart kaffe, genom att bygga på Nestlés mjölkprocess-expertis, för att hjälpa tusentals brasilianska bönder att undvika vedermödor och avfall från skörden. Trogna Nescafés kulturarv, fortsätter de att stödja och arbeta med lantbrukare runt om i världen.
Under åren har Nescafés produktinnovation har utvecklats ytterligare för att fånga in ännu mer av naturlig arom och smak från varje kaffeböna. Dagens konsumenter runt om i världen njuter av kvalitet, smak, arom, bekvämlighet och det naturligt goda i Nescafé-kaffet i många olika former. Exempelvis på fabriksgolvet. Speciellt för detta introducerades Nescafé Professional. Men för att nå rätt målgrupp behövde Nestlé hjälp. Youwe hjälpte dem med att ta fram en digital strategi, köpar-persona och kundresan.
Vår lösning
Nescafé Professional hade ett problem. Denna gren av Nescafé fokuserar på företag och de erbjuder kaffe och kaffemaskiner för fabriksgolvet. De arbetar via ett moget nätverk av återförsäljare och ville förstå slutkunden fullt ut. På grund av denna specifika målgrupp behövde Nescafé Professional hjälp med sin digitala strategi. Youwe började med kvalitativ undersökning för att samla in data om deras potentiella kunder. Vad är det som driver dem och hur vi kan ge dem den information de behöver för att kunna ta ett korrekt beslut? I kundresan kan du se en kunds profil och en rad steg de tar när de undersöker deras alternativ att hitta en ny leverantör. Med hjälp av denna information skapade Youwe innehåll och publicerade strategiskt detta i de olika kanaler som målkunderna använder. Vi analyserar beteende, optimerar innehåll och använder marknadsföringsautomatisering för att omvandla nya besökare till leads för Nescafés försäljningsteam att följa upp. Bredvid detta tog Youwe fram en 3 års färdplan för att omvandla verksamheten digitalt.
För att göra dessa kampanjer så effektiva som möjligt tog Youwe också fram en köpar-persona och kundresa. För att skapa köpar-personan talade Youwe med Nescafés målgrupp och baserat på faktiska uttalanden från verkliga kunder och köptillfällen, berättar köpar-personan för dig vad potentiella kunder tänker och gör när man överväger alternativ för att lösa ett problem som deras organisation har. När du förstår vad dina kunder tycker om att göra affärer med dig har du kunskapen att rikta in din marknadsföring i linje med dina kunders förväntningar.
Resultaten
Med Youwes hjälp vet Nescafé hur man kan hjälpa sina potentiella kunder att undersöka deras produkt på grundval av deras egna villkor och därmed bygga upp en nivå av förtroende som de flesta konkurrenter inte klarar av. Köpar-personan ger också inblick i vilken fas av leads-tratten kunden befinner sig. Baserat på deras webbeteende vet nu Nescafé i vilken fas av köpresan kunden befinner sig. Med denna kunskap vet de vilken kommunikation som passar bäst. För att hjälpa dem att ta nästa steg på resan.
Den 12 november kommer Youwe att organisera arbetsmötet: "Hur man tar fram en färdplan för det nya året?" Vet du vad nästa steg är för din organisation? Vad kommer dina fokuspunkter vara och hur förverkligar du din digitala omvandling? Under detta arbetsmöte kommer du och vi att ta reda på det.