Varumärken och tillverkare vill veta vad som driver deras slutkonsumenter

Organisationer var vana att samla in data från deras kundbas. För tillverkare innebar det mestadels att samla in data från sina försäljningskanaler och översätta denna information till insikter för att hjälpa butikerna att sälja produkterna bättre. Under press för att minska tiden till marknaden insåg tillverkarna alltmer att de behövde vara anslutna till slutanvändarna av sina produkter.

Genom att samla in data och insikter för att bättre förstå slutanvändarnas behov per steg i deras köpbeslutscykel kan varumärken och tillverkare verkligen förstå slutanvändarnas kundresa. Och ännu viktigare, att få denna information i realtid hjälper marknadsföringsavdelningar att använda dessa insikter i sin kommunikation, marknadsföring och till och med produktutveckling. Med hjälp av tekniken har tillverkarna nu en tydlig inblick i vem som köper sina produkter, medan dessa uppgifter traditionellt var tillgängliga för återförsäljare eller grossister. Denna rörelse innebär en stor förändring i tänkande, drift och teknik för marknadsavdelningarna för varumärken.

För ett par år sedan skulle märken tänka på en e-handelsplattform för att lägga till en försäljningskanal eller ett nytt lager till deras varumärkesupplevelse. Idag bygger märken och tillverkare sina plattformar för att interagera med sina kunder och lära sig om deras beteende. Online är bara en pusselbit i ett helt ekosystem av beröringspunkter inom kundresan.

Tidigare hörde vi ofta termer som 'kanalkonflikt', som beskrev rädsla för återförsäljare att ett varumärkes DTC-webbshop kan kannibalisera sin verksamhet. Idag ser vi tydligt att det inte är vettigt för varumärken att kannibalisera någon av sina kanaler. De vill lära sig om köparen och stödja dem i sin interaktion med sina produkter. Varumärken och tillverkare strävar slutligen efter att stödja hela deras kommersiella ekosystem för att bygga en konsekvent och tilltalande kundresa. Direkt till konsument (DTC) handlar absolut inte om att kanibalisera någon kanal: Det handlar om data, kundinsikter och förbättra varumärkesupplevelsen och sortimentet efter publikens behov.

Schneider Electric, en global elektroniktillverkare, öppnade en DTC-webbshop i Nederländerna efter en ökning av e-handeln inom sin sektor: "För att bättre förstå och stödja kunder i köpprocessen måste vi veta exakt vad som driver slutkunden," sa Robert Jan van Nouhuys, Digital Commerce Manager: 

Med vår egen webbshop kan vi snabbt testa nya produkter, innehåll och verktyg innan vi rullar ut dem i stort via vårt partnernätverk.

Bredvid kundinblick hoppas Schneider Electric att lära sig vilka innovationer som behövs, hur varumärket kan förbättras och vilket sortiment som resonerar bäst hos publiken. Distribuera till och med sina produkter över marknadsplatser för att ha maximal kontroll över efterfrågan. Vår kund Auping, en känd holländsk sängkläderstillverkare, lanserade en online plattform som främst drev trafik till butiker. I februari 2020 beslutade de att inte bara göra hela sortimentet tillgängligt online utan också lansera en produktkonfiguration som möjliggör över 2800 miljarder sorter av Auping-sängar som kan designas online och beställas direkt eller köpas i butik. Ny teknik stöder märken som Auping för att bli hyperanpassade. Aupings resa slutar inte med att konfigurera en säng, men de strävar för att anpassa hela sömnupplevelsen. För att optimera detta behöver de slutanvändardata och förstå sina slutkunder.

Sist men inte minst, medan en DTC-webbshop är ett bra verktyg för att samla in data för produktinnovation, kundresor och marknadsföringsändamål, ligger den verkliga utmaningen här i integration och synkronisering av data. Uppenbarligen vill varumärken att kunden ska ha en homogen upplevelse med sina produkter över alla kanaler, vare sig det handlar om butiker, flaggskeppsbutiker, varumärkets webbshop eller tredje parts webbshop. För att uppnå detta måste produktdata, tillgångar som bilder och videoklipp anpassas över alla försäljningsställen. Vi ser i allt högre grad varumärken och tillverkare efterfråga smarta integrationer mellan deras ERP-system, kunddataplattformar, konsumentwebbshopar, PIM-system, B2B-ordergränssnitt, logistikleverantörer och med deras marknadsföringsteknologi stack för att hantera alla kund-, produkt- och processrelaterade data i ett omnikanal ekosystem.

Vill veta mer? Ladda ner whitepaper

Kommer du att acceptera våra cookies?

Youwe uses cookies to give you the best online experience on our website. Want to know more? Have a look at our integritetspolicy

Cookie-inställningar