AGU

Lyckad e-handel som bygger på förtroende och brett kunnande

Plattformar

Youwes roll

Strategi och implementering, Insikter, Hosting, Integration

Lösning

Youwe uppgraderade AGU:s, gamla Magento butik öppen källkod till Magento Commerce, lade till funktioner och utökade erbjudandet till flera länder. Vi utformade och implementerade också en omfattande CRO-strategi med fokus på kundresan. Genom att varje dag arbeta med öppenhet och samarbete i fokus, uppnådde Youwe och AGU:s interna team maximal kommersiell och personlig nytta.

Med över 50 års tradition inspirerar och möjliggör det holländska cykelmärket AGU vardagscykling för alla. AGU letade efter en ny e-handelspartner med expertis och samarbetstänkande för att kunna bli en integrerad och viktig del av deras verksamhet och hittade den perfekta partnern i Youwe.

AGU drivs av meningsfulla relationer. För deras kunder innebär detta att tillhandahålla lösningar för varje resa, varje utmaning, varje dag. Genom att kombinera den bästa kvaliteten med det bästa priset har AGU en passion för cykling som knyter an till sin publik.

För AGU:s partners bygger meningsfulla relationer på personliga kontakter, att bli nära kollegor och fungera som kunniga och pålitliga förlängningar av AGU:s verksamhet.

AGU tog sig tiden att omorganiserade och prioriterade e-handel, marknadsföringskoordinering och automatisering och skapade till och med ett starkt CRO-team. Ungefär samtidigt korsade AGU och Youwe vägar. På jakt efter en "one stop shop" hittade AGU Youwe. AGU behöver inte längre köpa tjänster från flera leverantörer. Företaget kunde etablera ett strategiskt partnerskap med Youwe. Alla tjänster finns under ett tak. Partnerskapet markerar början på en strategisk och konsultativ fas för att påskynda innovation och tillväxt.

Ett strategiskt partnerskap där den personliga touchen, det ömsesidiga förtroendet och samarbetet kombineras för att generera enastående resultat online.

Vår lösning

Strategiskt partnerskap som kombinerar personlig touch, ömsesidigt förtroende och samarbete för att leverera överlägsna onlineresultat.

Först uppgraderade vi deras Magento-installation till Magento Commerce och arbetade agilt med AGU:s projektteam. Vi började med en Magento B2C-miljö som lanserades i flera landsversioner och därefter en B2B-miljö för återförsäljare och grossister.

Återförsäljarportalen gör det möjligt för grossister att upptäcka hela AGU:s erbjudande, inte bara AGU-varumärket, utan även det breda utbudet av stödjande varumärken som AGU erbjuder. Denna ledande B2B-miljö inkluderade hundratusentals produkter från dussintals varumärken, produktkataloger och anpassade priser. Medan den tidigare B2B-miljön var föråldrad erbjuder denna nya miljö en bekväm och sömlös onlineupplevelse. Lättläst produktinformation, enkelt produktval och problemfri shopping har blivit standard.

Vi hjälpte också AGU att göra sin plattform till 100% GDPR-kompatibel genom att navigera i regelverk och det dubbla samtycke som krävs för att samla in kunders e-postadresser och all GDPR-kompatibel marknadskommunikation.

 

En helt integrerad e-handelsmiljö

Genom att introducera Alumio-integrationsplattformen och arbeta tillsammans med AGU förenade vi webbplatsen med deras backend-produktlivscykellösning, Centric. Alla priser, orderflöde och lager hållsuppdaterade online och visas korrekt. Vi använde också Alumio för att integrera Magento-butiken med Akeneo, AGU:s PIM-system (Product Information Management).

Framöver kommer integrationen med Akeneo att uppdateras ytterligare för att säkerställa att vi skapar ett e-handelslandskap som ska fungera för AGU de kommande fem åren och även därefter.

För CRO började vi med värmekartor med Hotjar och konfigurerade om AGU:s Google Analytics-konto för optimal feedback och prestanda. Det betyder att vi omedelbart började generera plattformsoptimeringsidéer baserade på verkliga data. Genom att kombinera datainsikter med kundfeedback och marknadserfarenhet kunde vi prioritera förbättringsidéer och göra snabba framsteg.

Våra idéer och förslag har inte bara implementerats. Vi använde högkvalitativa A/B-tester för att säkerställa att optimeringen för varje plattform var rätt. Kontinuerlig feedback och testslingor, nära samarbete med utvecklingsteamet och systematisk dokumentation gjorde implementeringen effektiv och förbättringar av plattformen var snabba och frekventa.

Släpp lös kraften i marketing automation

AGU visste att de både behövde ett bättre verktyg för marketing automation och jobba smartare men var osäkra på hur de skulle gå vidare. De ställde sig frågan om de använde sin marketing automation-partner,Dotdigital, på rätt sätt för att få ut mesta möjliga.

Vi höll en 3-dagars utbildningsworkshop för AGU-teamet för att visa upp olika funktioner och e-postinställningar som potentiellt fördubblar klick och öppningsfrekvensen. AGU skickade redan grundläggande e-postkampanjer och veckovisa nyhetsbrev till sina lojala prenumeranter, men personalisering var obefintlig. Med nödvändig utbildning och vägledning började AGU driva försäljning med anpassade e-postkampanjer.

Resultaten

Som strategiska partners implementerade Youwe och AGU tillsammans en heltäckande och framgångsrik e-handelstjänst.

En webbshop är lanserad och redo att konkurrera med AGU:s största konkurrenter under flera år. AGU har nu gått med på ett flerårskontrakt och strategisk plan som syftar till att ta AGU:s IT-infrastruktur, plattform och e-handelsframgång till en högre nivå. Konverteringsoptimering har högsta prioritet för 2022, och vi har sett kraftiga konverteringsförbättringsresultat på en begränsad budget. Med upp till sex A/B-tester per månad möjliggjorde ett inflöde av värdefulla data exceptionella resultat.

Ett exempel, från Tyskland, visade att genom att kommunicera AGU:s långa historia, som började 1966, ökade konverteringarna med 14,3%. Kunderna drogs till företagets långa tradition av att tillhandahålla kvalitetsprodukter.

Dessutom resulterade ändringar i inställningarna för varukorg och kassa i en ökning med 9% i konverteringar för den tyska webbshoppen och med 4,3% för den holländska butiken.

Fler konverteringar med CRO

E-postkampanjer såg en 7% ökning av antalet öppnade erbjudanden på grund av en förändring i tankesättet – från att skicka nyhetsbrev varje vecka till att skicka mer personliga och relevanta e-postutskick. Dessutom ökade e-postkampanjer för övergivna kundvagnar intäkterna med 21%.

Att optimera webbshopens konverteringsfrekvenser kommer alltid att vara en viktig del för att lyckas med e-handeln. Akeneo, Aumio och Magento har utsetts till viktiga partners och AGU:s digitala marknadsföringsstrategi kommer att formas ytterligare med e-post och CRO. Den strategiska planen, som bygger på nära partnerskap, har lagt grunden för framtida integrationer för att säkra AGU:s plats i det internationella e-handelslandskapet under många år framöver.

Plattformar

Youwes roll

Strategi och implementering, Insikter, Hosting, Integration

Lösning

Youwe uppgraderade AGU:s, gamla Magento butik öppen källkod till Magento Commerce, lade till funktioner och utökade erbjudandet till flera länder. Vi utformade och implementerade också en omfattande CRO-strategi med fokus på kundresan. Genom att varje dag arbeta med öppenhet och samarbete i fokus, uppnådde Youwe och AGU:s interna team maximal kommersiell och personlig nytta.

Kommer du att acceptera våra cookies?

Youwe uses cookies to give you the best online experience on our website. Want to know more? Have a look at our integritetspolicy

Cookie-inställningar