Alternativ till Oracle Commerce

Oracle har varit ett ständigt närvarande kraftpaket inom databasprogramvara och affärsapplikationer på global nivå. Deras förvärv av ATG redan 2010 blev ett aggressivt intåg på marknaden för storbolagshandel, vilket tydligt indikerade att de ville utmana de mer etablerade och betydande aktörerna som Magento. Faktum är att plattformen efter omfattande investeringar och under namnet Oracle Commerce, en gång erkändes av Gartner som marknadsledande och visionär och att den lämpade sig väl för stora varumärken.

Trots det har den Kalifornien-baserade teknikjätten haft det tufft. Efter att ha nått sin topp 2015 tappade man stadigt marknadsandelar, vilket följdes av minskad personalstyrka och utveckling. Denna kräftgång återspeglats av Gartner som 2022 helt tog bort Oracle Commerce från Magic Quadrant for Digital Commerce, vilket signalerar plattformens nedläggning när den når slutet av sin livslängd.

Av denna anledning tvingas många företag som för närvarande är på Oracle Commerce att ompröva sin e-handelsstrategi och fundera på vilken plattform som passar bäst för att ta tillväxten till en ny nivå och det i en post-COVID, online-accelererad värld.

Förändrade tider och förändrade behov

Det råder ingen tvekan om att COVID-19 har haft en djupgående inverkan på hur människor lever sina liv. E-handeln har ökat stadigt men det akuta behovet av att anpassa shoppingvanor till en oförutsägbar omvärld har påskyndat det kommersiella landskapet online.

Kundernas förväntningar – oavsett om de är B2C eller B2B2C, har snabbt stigit och för att alla företag ska lyckas online måste dessa krav uppfyllas. Användare förväntar sig nu en omnichannel-upplevelse med en enhetlig tjänst över alla försäljningskanaler, oavsett om de interagerar via webbplatsen, sociala medier, en handelsportal eller i butik. De önskar också personalisering där innehållet noggrant är anpassat för deras specifika önskemål och behov, alltmer orkestrerat genom AI och maskininlärning. Vidare – oavsett om de inser det eller inte – kräver de högre tempo och bättre prestanda i varje steg av kundresan, som upprepas av Googles sökresultatalgoritm som i sin turn prioriterar sidhastighet och hälsosamma Core Web Vitals.

Företag måste fortsätta att utvecklas tillsammans med konsumenternas köpbeteenden eller riskera att hamna på efterkälken i kölvattnet av konkurrenter. Alla lösningar måste vara skalbara, stabila och vara kompatibla och helt säkra. Alla våra rekommendationer lämpar sig för företag i mellanskiktet upp till storbolag, de är lämpliga för migrering från Oracle samt uppfyller alla kriterier som enligt Gartner betecknar en marknadsledare.

Adobe Commerce

Adobe Commerce (tidigare Magento) – utnämnd för sjätte gången till marknadsledare av Gartner, har få jämlikar, stort förtroende hos branschjättar som HP, Liebherr och Schneider Electric.  Mindre och och medelstora företag förlitar sig på Adobe som en plattform som är oändligt flexibel, utökningsbar och helt skalbar.

Den enastående out-of-the-box-funktionaliteten i kombination med ett överflöd av tredjepartsmoduler som finns tillgängliga på marknaden gör Adobe Commerce till ett övertygande och pålitligt val. Komplexa funktioner, som presentkort och belöningspoäng, är inbyggda i lösningen, liksom starka grunder som orderhantering och innehållshantering. Dessutom fortsätter Adobe att förnya sig med förstklassiga AI/ML-drivna produktrekommendationer och Live Search, som lär sig av användarnas beteenden för att anpassa shoppingupplevelsen.

Adobe Commerce utmärker sig med flera funktioner för webbshoppar, vilket är viktigt för internationella varumärken som kräver samma online-närvaro i flera olika regioner, men som också vill dela egenskaper och funktioner, samtidigt som de tillgodoser lokalisering och internationalisering. Administratörsroller och behörigheter kan begränsas till valfri nivå, vilket säkerställer att personalen bara har åtkomst till vad som krävs för rollen, en viktig parameter för PCI-efterlevnad.

Den obegränsade anpassnings- och integrationspotentialen är utan tvekan den andra styrkan. Som ett PaaS-erbjudande (Platform as a Service) är källkodbasen fritt tillgänglig för att skapa anpassad affärslogik, oavsett var den krävs och oavsett om det är genom kodförbättring eller användning av API:et utan begränsningar.

En tidigare svaghet var avsaknaden av en välpresterande front-end. Detta har dock verkligen tagits upp av både Adobes egen PWA-ersättningsfront, liksom de ultralätta Hyvä-temat, vilket ger en sidhastighetspoäng på 100 direkt från start.

På samma sätt, hostad på Adobe Commerce Cloud, underbyggd av AWS, Azure och Fastly, är det en stabil lösning som är oändligt skalbar genom högsäsonger och stora kampanjer. Alternativt är On-Premise tillgängligt för företag som har ett dedikeratvinfrastrukturteam.

Ska man rikta någon kritik mot mot Adobe Commerce är det i så fall att det är en högt utvecklad, monolitisk applikation som kan vara överväldigande på grund av det stora djupet av funktioner och funktionalitet. En betrodd lösningspartner med Adobe Certified Experts hjälper dig få ut mesta möjliga av plattformen.

För företag som vill migrera från Oracle Commerce representerar Adobe lösningen som är mest lik i termer av det robusta djupet och som pålitlig lösning.

Överväg Adobe Commerce för en djupt anpassningsbar och pålitlig lösning, där personalisering och varumärkesdifferentiering är viktiga.

Spryker

Spryker vinner snabbt mark och anses vara en sann visionär som tillhandahåller lösningar för företag som Ricoh, Toyota och Aldi. De säger själva att de är en helt modulär plattform och ger företag full kontroll över vilken funktionalitet som ska inkluderas och vad som ska tas bort, vilket både minskar underhållsbördan och förbättrar prestanda.

Enligt samma filosofi är stacken headless och helt frikopplad från kundupplevelsen, vilket innebär att samma backend kan betjäna flera försäljningskanaler. Detta gör att verksamheten kan vara agil och kan därmed anpassa sig snabbt och fokusera på nya möjligheter.

Precis som Adobe erbjuder Spryker Unified Commerce-funktioner, både för B2C, B2B och till och med marknadsplatser – allt inom en och samma plattform. Den kan hostas på antingen AWS, Azure eller Google Cloud, eller till och med som en SaaS-lösning –om än med begränsningar.

Den största förespråkaren för Sprykers referenser är den stora anpassningsbarheten, vilket också gör Spryker till leverantören med högst tillväxt i Magic Quadrant.

Men eftersom plattformen är yngre jämfört med en etablerad ledare (som Adobe) har den en nackdel i bristen på personifiering och AI/Machine Learning-funktioner – även om det bara är en tidsfråga innan detta förbättras.

När du överväger alternativ för Oracle och drivkraften bakom din organisation är composable commerce så är Spryker ett framåtblickande val som erbjuder en viss likhet med Oracle Commerce samtidigt som det det erbjuder den senaste tekniken.

Organisationer som blickar framåt och har både B2B- och B2C har bra förutsättningar att lyckas med Spryker.

Commercetools

Det München-baserade Commercetools representerar pionjären i gruppen efter att ha utsetts till marknadsledare av Gartner 3 år i rad och används av bland annat Audi, Danone och Just Eat. De har fått  detta erkännande genom att vara den innovativa aktören för headless commerce, med hänvisning till deras tillvägagångssätt som MACH: Microservice-baserat, API-first, Cloud-native och Headless.

Denna moderna, robusta arkitektur gör det möjligt för företaget att diktera vilka funktioner som krävs, vilket resulterar i en underhållbar, robust och framtidssäker plattform som kan integreras med alla andra tjänster. Det finns inga begränsningar för att skapa och anpassa affärslogik för att uppnå unika eller vanliga mål och är helt neutral när det gäller programmeringsspråk och de kanaler eller touchpoints som konsumerar det.

Den molnbaserade arkitekturen skalas automatiskt och förbättras kontinuerligt, vilket gör att uppdateringarna kan vara så frekventa som flera gånger om dagen – en helt annan variant än noggrant planerade plattformsomfattande uppgraderingar och funktionsutgåvor.

Det underliggande tillvägagångssättet, kallat Composable Commerce, har lett till att leverantören är välrepresenterad inom flera branscher som detaljhandel, tillverkning, grossist, telekom, biovetenskap och energisektorer, vilket skapar förtroende för företag som verkar inom nischsektorer.

Commercetools är helt klart den banbrytande plattformen för e-handelspionjärer. De som väljer plattformen måste vara beredda att investera mer än med andra plattformar eftersom både out-of-the-box-funktionalitet och tredjepartsförbättringar ännu inte är lika kompletta som hos andra leverantörer. Detta måste övervägas tillsammans med en förväntan att bygga front-end-upplevelser och innehållshanteringssystem från grunden; dock tillhandahåller Commercetools en Front-end-as-a-service-produkt med de grundläggande funktionerna.

Icke desto mindre, för ett företag som vill migrera från Oracle Commerce och som har stark teknisk förståelse och resurser tillsammans med ett tydligt behov av att leverera komplexa krav så representerar Commercetools en verkligt nästa generations lösning.

Commercetools utmärker sig för att leverera komplexa krav – en stark teknisk förståelse inom organisationen är dock ett måste.

Slutsats

Oracle Commerce har tjänat många företag väl, men när plattformen läggs ner finns det en ökande risk för att slow-movers lämnas helt utan stöd. Det kan få konsekvenser för säkerhet och regelefterlevnad, samtidigt som de förlorar kommersiell mark till konkurrenter som har varit snabbare att investera i modernare tekniska plattformar.

Att besluta om rätt nästa generations plattform är inget lätt beslut. När allt kommer omkring kan rätt beslut driva ett företag till nästa nivå medan fel beslut kan få katastrofala effekter. För att hjälpa dig på vägen har vi tagit fram ett whitepaper: Your Guide to Enterprise eCommerce Solutions, som täcker de åtta mest relevanta plattformarna enligt Gartners bedömning.

Om du har ytterligare frågor är du välkommen att kontakta någon av våra branschcertifierade konsulter som gärna är din guide i den digitala djungeln.

 

 

 

 

 

Looking for an e-commerce platform?

We reviewed and compared the 7 leading e-commerce platforms in this guide. 

Kommer du att acceptera våra cookies?

Youwe uses cookies to give you the best online experience on our website. Want to know more? Have a look at our integritetspolicy

Cookie-inställningar