Fördelarna med att uppgradera till en modern B2B-e-handelsplattform

De flesta företag inom både B2C och B2B har idag en handelsplattform. Om inte, måste du börja tänka på att ha en. Att ha en handelsplattform i dagsläge är inte bara trevligt att ha det är nödvändigt. Det är det bästa sättet att sälja dina produkter, kontakta dina kunder och locka nya.

Att ha en handelsplattform ger ditt företag många fördelar. En av dessa fördelar är att det kommer att öka din vinst i både B2B och B2C. Det enda problemet är att du bara verkligen drar nytta av fördelarna med en handelsplattform om det är en modern handelsplattform. Du måste se till att du alltid uppdaterar din programvara och se till att den inte är en slutgiltig version till exempel. För då använder du inte bara en gammal plattform, utan det kommer inte heller att vara en säker plattform. En av de topp ledarna inom mjukvaran för e-handel plattform är Magento. Om du till exempel använder en Magento 2-plattform som en av de bästa moderna handelsplattformarna där ute, kommer du att dra nytta av följande fördelar:

Mer trafik

Webbstrafik är utgångspunkten i försäljningstratten för de flesta e-handelsplattformar och nämns ofta som en av de viktigaste KPI: erna. De svarande i en Magento / Stax-studie rapporterade att de ser en genomsnittlig ökning av webbplatstrafiken på 24,8% efter att ha migrerat till den moderna Magento 2-plattformen. Orsakerna till dessa förbättringar är avancerad SEO, mobilvänlighet och lättillgänglig analys.

Högre konverteringsgrad

En helt integrerad, modern e-handelsplattform kan resultera i en betydande ökning av konverteringsgraden. B2B-respondenter noterade att kunder som tidigare placerade större beställningar via telefonen nu kände sig bekväma med sökfunktionen och ordergränssnittet på webbplatsen. Ovanför, verktyg som önskelistor, återkommande beställningar och ett personligt utrymme där kunderna kan upprepa sina beställningar och kontrollera deras balans hjälper den totala shoppingupplevelsen och kundens bekvämlighet. Dessutom kommer den förbättrade mobilupplevelsen av en uppgraderad plattform att leda till fler mobilkonverteringar.

Ökning i ordervärdet

En modern B2B-e-handelsplattform resulterar i ett högre genomsnittligt ordervärde (AOV). Detta beror på personliga köpare och avancerade B2B-köpverktyg. Dessutom leder realtidens synlighet av lagret, flexibla uppfyllande alternativ och prisöppenhet till denna ökning. Extras som föredragna betalningsalternativ samt ett mobilvänligt gränssnitt fungerar bra för att öka ordervärdet.

Vill du själv uppleva fördelarna med en modern handelsplattform? Då måste du först tänka på din digitala transformation. I den här vitboken lär du dig att skapa en business case för din digitala transformation. Du läser också mer om fördelarna med en modern handelsplattform och kostnaderna för att ha en modern plattform och ännu viktigare, vilka kostnader du sparar.

Vill du veta mer om en modern handelsplattform?