Carpetright

Skapa en online shoppingupplevelse som anstår en digital ledare

Plattformar

Youwes roll

Strategy & Organization, Digital Marketing, Experience Design, Magento E-commerce & Pimcore development

Lösning

Creating an online shopping experience befitting of a digital leader with a clear design and future-proof platform.

Så skapade vi en state-of-the art shoppingupplevelse online för ett av Europas ledande interiörmärken

Med över 470 butiker i 5 europeiska länder och nästan ett halvt sekels erfarenhet, kan a Carpetright leva upp till epitetet specialister på interiörrenovering. Företaget brinner för att sälja kvalitetsprodukter till konkurrenskraftiga priser och hög service.  Dessa värderingar ville de översätta till sitt digitala butikskoncept när de med Youwes hjälp gick in i e-handelsvärlden med en helt ny varumärkesstil och en state-of-the- art Magento-plattform.

Carpetright grundades 1974 i Belgien och expanderade sedan snabbt till Nederländerna, Frankrike, Tyskland och Schweiz och Storbritannien. Även om företaget har vuxit enormt under åren är Carpetright fortfarande stolta över att de håller fast vid de värderingar som det en gång startade med: Att sälja kvalitetsprodukter till konkurrenskraftiga priser, med en hög servicenivå. 

2016 lanserade Carpetright ett helt nytt butikskoncept som speglade företagets värderingar och fokus på service och kvalitet. För att omfamna det nya koncept fullt ut ville de också översätta det till e-handelsvärlden med hjälp av en state-of-the-art Magento onlinebutik och en ny online-varumärkesstil som matchade både deras värderingar och nya butikskoncept.

Den gamla online-butiken uppfyllde inte kvalitets- och servicenivån som Carpetrights fysiska butiker stod för. Den var också baserad på det gamla varumärket, så den nya offline-varumärkesstrategin behövde också översättas till en online varumärkesstrategi. Detta blev starten för Carpetrights digitala transformation i e-handelsvärlden.

 

Att ta steget från en produktcentrerad till en kundcentrerad strategi och förvandla Carpetright till en serviceåterförsäljare, var en komplex förvandling där den nya onlineupplevelsen var hela nyckeln.

Vår lösning

 

Från att alltid ha varit en priskämpe, ville Carpetright nu förändra bilden till ett varumärke som levererar kvalitetsprodukter och bra service. Och detta skulle kunderna uppleva även när de besökte Carpetright online!

Varumärket för Carpetrights fysiska butiker tog fram redan 2016, men Youwe skapade varumärket online. Så här såg processen ut:

#1. Workshops och strategikartläggning

Vi började med strategikartläggning och konceptworkshops för att få en bättre förståelse för riktningen vi behövde arbeta mot. Först och främst genomfördes UX-workshops med Carpetright, varifrån vi utvecklade tydliga användarflöden som skulle passa in i Carpetrights nya online-identitet.

#2. En varumärkesstil för att ge en bättre upplevelse

Utifrån detta gick vi in ​​i en designprocess där vi arbetade nära kunden för att skapa bästa möjliga design för deras nya Magento e-handelsplattform. Och arbetet stannade inte där. Hela varumärkesupplevelsen av Carpetright behövde uppdateras och den nya designen behövde spegla deras varumärke, vision och kärnvärden. För att säkerställa att designen och känslan av varumärket höll ihop överallt, såg vi också till att vår design matchade det varumärkesbyggande arbetet i Carpetrights fysiska butiker.

Magento Commerce

Parallellt med detta arbete började vi ta över Carpetrights befintliga e-handelsmiljö och lägga till en ny Pimcore-installation för att ersätta den gamla och föråldrade PIM-miljön som användes. Vi inkluderade en del första optimering genom att utesluta så många plugins som möjligt. När miljön var tillräckligt stabil, arbetade vi med implementeringen av den nya designen, ytterligare teknisk optimering och tillägg av några värdefulla funktioner såsom provförfrågningsflödet och butikslokalisering. Och i slutändan byggde vi butiken på ett sådant sätt att konsumenterna kan beställa produkterna och få dem hemlevererade.

En bättre onlineupplevelse

Carpetright ville också kunna erbjuda sina kunder en bättre onlineupplevelse. Deras nya Magento onlinebutik skulle inte bara erbjuda produkter, utan även service och inspiration. Carpetright har traditionellt haft ett starkt produktfokus. Nu behövde de ta steget från att fokusera på att sälja produkter till att gå till mycket mer kundcentrerad strategi och omvandla företaget till en serviceåterförsäljare. Detta var en komplex operation där den nya onlineupplevelsen var nyckeln. För att göra denna omvandling framgångsrik behövde den nya Magento-plattformen också kunna visa Carpetrights tjänster som att mäta hemma, installera golv och fönsterdekorationer, gratis provservice etc.

 

En varumärkesstil för att ge en bättre upplevelse

Carpetright har alltid varit en priskämpe och de ville förändra den bilden till ett varumärke som levererar kvalitet i produkter, men också bra service. Så designen måste matcha deras kärnvärden. Varumärket för de fysiska butikerna utvecklades därför redan 2016, men Youwe skapade varumärket online. Först och främst genomfördes UX-workshops med Carpetright, varifrån tydliga användarflöden skapades som borde passa in i Carpetrights nya identitet. Utifrån detta gick vi in ​​i en designprocess där vi arbetade nära kunden för att skapa bästa möjliga design för Magento e-handelsplattform. Och det är inte allt, hela varumärkesupplevelsen av Carpetright behövde uppdateras och behövdes för att passa deras vision.

Magento Commerce

I ett parallellt spår började vi ta över den befintliga e-handelsmiljön och lägga till en ny Pimcore-installation för att ersätta den gamla och föråldrade PIM-miljön som användes. Vi inkluderade en del första optimering genom att utesluta så många plugins som möjligt. När miljön var tillräckligt stabil, arbetade man med implementeringen av omdesignen, ytterligare teknisk optimering och tillägg av några värdefulla funktioner såsom provförfrågningsflödet och butikslokalisering. Och i slutändan byggde vi butiken på ett sådant sätt att konsumenterna kan beställa produkterna och få dem hemlevererade.

 

Utöver det var det en önskan från Carpetright att erbjuda en bättre onlineupplevelse. Magento onlinebutik behövde inte bara erbjuda produkter, utan även service och inspiration. Carpetright har traditionellt presenterat sig med ett starkt produktfokus. Att ta steget från produktpush till en kundcentrerad strategi och omvandla företaget till en serviceåterförsäljare är en komplex operation där den nya onlineupplevelsen är nyckeln. För att göra denna omvandling framgångsrik behövde den nya Magento-plattformen också visa Carpetrights tjänster som att mäta hemma, installera golv och fönsterdekorationer, gratis provservice etc. Nu är plattformen mer än bara en onlinebutik.

Experience design

Youwe's design team collaborated with Carpetright to create a user-friendly and visually appealing website that reflected the company's renewed branding and philosophy. The team redesigned the website from the ground up, transitioning from a 'price fighter' to a more premium look and feel, with a focus on providing excellent customer service and offering inspiration to users. They also created an easy-to-use configurator that allowed users to select the right floor and accessories for their personal situation. Additionally, the team redesigned the product detail pages to ensure that they were user-friendly and visually appealing. Overall, Youwe's design team played a critical role in creating a successful and user-friendly website for Carpetright. 

Resultaten

Mycket mer än bara en onlinebutik.

Resultatet av Carpetrights digitala transformation är en 100% on-brand Magento-butik som speglar Carpetrights nya varumärkespositionering och vision. Online-butiken håller också ihop med Carpetrights design och kommunikation i analoga medier och fysiska butiker. 

Den nya online-butiken utstrålar kvalitet och ger inte längre någon känsla av lågpris. Nu har Carpetright en webbbutik som bjuder på massor av kunskap och service. Du hittar mängder av inspiration i form av till exempel bloggar som visar de senaste trenderna inom golv. Sajten berättar också om Carpetrights tjänster, så att besökarna kan få en bättre förståelse för vad de behöver veta innan de köper nya golv eller fönsterdekoration.

Den nya Magento- och Pimcore-integrationen ser också till att Carpetright har en stabil plattform som är framtidssäker och redo att optimeras ytterligare.

Carpetrights nya e-handelsbutik har redan resulterat i flera framgångar, som:

  • Ökning av butiksbesök
  • Ökning av e-handelsintäkter
  • Ökning av livstidsvärdet
  • Ökning av NPS

Plattformar

Youwes roll

Strategy & Organization, Digital Marketing, Experience Design, Magento E-commerce & Pimcore development

Lösning

Creating an online shopping experience befitting of a digital leader with a clear design and future-proof platform.

Kommer du att acceptera våra cookies?

Youwe uses cookies to give you the best online experience on our website. Want to know more? Have a look at our integritetspolicy

Cookie-inställningar