Grolsch
De Klok Dranken ägs till hundraprocent av Koninklijke Grolsch, och ingår i SAB Miller-gruppen. Med fem dryckegrossister är de också en exklusiv Grolsch-distributör inom service- och evenemangsindustrin. 80% av kunderna föredrog att lägga beställningar via telefon istället för att göra det online. Att de valde en traditionell kundtjänst är inte särskilt förvånande, eftersom online-plattformen inte erbjöd stöd till kunderna under beställningsprocessen fullt ut: inga priser kunde visas under beställningsprocessen, och lagerinformationen kunde inte visas i realtid. På grund av detta tog det mycket tid för både kundtjänsten och kunden att slutföra en beställning.
För att råda bot på detta byggde vi en B2B e-handelsbutik på Magento, som kopplades i realtid till SAP ECC med Magento SAP Connector. Som steg två gjorde vi det enklare för De Klok Dranken att bättre förstå sig på och bemöta nya potentiella kunder.
30,4%
Mer onlinebeställningar under den första månaden
Vår lösning
Tidsbesparingar, intäktsökning och högre kundnöjdhet var De Klok Drankens motiv för att investera i en modern B2B-e-handelsbutik. Handelsbutiken är kopplad i realtid till SAP ECC. De valde Youwe (en Magento Enterprise-partner) på grund av det tvärvetenskapliga tillvägagångssättet. Youwe har designat en lyhörd lösning som säkerställer att Grolsch erbjuder sina kunder en onlineupplevelse som kunden förväntar sig i dagens moderna handel. Det är en Magento B2B e-handelsplattform integrerad med SAP ECC.
Magento SAP Connector gör det möjligt att komma åt data från din ERP på din Magento handelswebbplats i realtid. The Connector är ett universellt kommunikationsgränssnitt som synkroniserar och uppdaterar all information mellan båda systemen i realtid. Med hjälp av denna integration kan De Klok Dranken visa sina kunder information gällande priser, lager och mycket mer i realtid.
De Klok Dranken strävar efter att samla in all data från olika system, och använda informationen i marknadsföringsändamål. För att hjälpa dem med detta skapade vårt digitala marknadsföringsteam en "buyer persona" (köparprofil) och en kundresa. Väl dokumenterade köparprofiler och kundresor hjälper till att använda befintlig data på ett mer riktat sätt, och gör det enklare att uppskatta vilka informationskällor som behöver berikas. Youwe har mycket erfarenhet av utveckling och realisering av digitala strategier, och nu vet De Klok Dranken vilken kommunikation som bäst passar för deras målgrupp.
Resultaten
En extremt enkel beställning var projektets ledord. De Klok Dranken hade mycket jobb framför sig när det gällde att övertyga sina kunder att beställa online istället för via telefon, så fördelarna behövde vara tydliga! Plattformen tillgodosåg detta behov genom att fylla i beställningen med tre enkla klick, och omedelbart visa rätt priser samt aktuell lagernivå.
Den moderna Magento-e-handelsplattformen i realtid var kopplad till SAP, och garanterade mycket positiva resultat för De Klok Dranken.
De Klok Dranken,