PostNL
Med sina 66.000 anställda och internationella aktiviteter i 5 europeiska länder är PostNL inte bara den nationella holländska postoperatören, utan en ledande internationell aktör inom området för B2C- och B2B-leveranser och expediering. Just nu driver de en flerkanalig affärsmodell. PostNL är inte bara involverad i e-handel genom att ta hand om paketleveranser. För att fylla det tomrum som skapats av minskningen av fysiska post, erbjuder den nationella posttjänsten ett urval av digitala tjänster som säljs via en webbutik som även har stämplar, gåvor och kontorsmateriel.
PostNL driftade flera transaktionsorienterade webbplatser för företag och privata kunder och under 2016 underlättades den flerkanaliga affärsstrukturen genom införandet av Magneto 1-plattformen integrerad med deras ERP-system. År 2017 beslutade PostNL att ta sin e-handel till en högre nivå: PostNL:s webbutik, vilken hanterade företag och privata kunder från en enda plattform och kunde bearbeta > 250 000 transaktioner och > en miljon besökare per år, behövde integreras till en enda webbplats och transaktionsorienterad miljö.
40%
IT-kostnadsminskning
20%
Beställningar genomförda på en extern plattform
3,8%
Beställningar genomförda då en varukorg har övergivits
Vår lösning
Butiken har kostnadsfria och betalda produkter och är ansluten till fyra lager. Expedieringen görs via SAP ERP-affärssystem. PostNL ville ha en responsiv lösning som enkelt kunde kopplas ihop med andra relevanta system och kunde integrera de olika transaktionsplattformar som företaget tidigare hade använt separat.
Företaget beslutade inte bara att flytta sin nya webbutik från Magneto 1 till Magneto 2, utan förvandlade hela sin affärsmodell på ett agilt sätt: Ett IT-drivet tillvägagångssätt genomfördes i syfte att bygga en framtidssäker, integrerad online-plattform baserad på Magneto. Förutom detta skapade Youwe en koppling mellan Magneto och Salesforce marknadsföringsmoln för att ordna så att besökare erhöll ett e-postmeddelande om deras övergivna varukorg. PostNL vill föra ut sin tjänst närmare kunden genom att tillhandahålla full service på nätet eller via en lokal serviceplats i butiken. Youwe skapade en anslutning till Enterprise Service Bus för att tillhandahålla realtidskommunikation med de interna applikationerna hos PostNL. PostNL bearbetar en stor beställningsvolym via webbutiken. Säsongökningar i volym måste också tas hänsyn till.
Detta kräver en annan passande värdarkitektur. Youwe tillhandahåller det fullständiga webbhotellet för Magneto-applikationen. Vi strävar efter 100 % drifttid. För detta ändamål måste vi tillämpa dygnet-runt-stöd för denna miljö. Alla processer är automatiserade och noggrant övervakade. När problem uppstår tar säkerhetskopieringsutrustning över utan någon olägenhet för kunden
The PostNL webshop serves business customers of PostNL, consumers, and collectors. To optimally adapt the webshop to each user, pages are adapted to the segments to which the user belonged, and pages are specifically adapted to individual users. This personalization delivers a great result. However, it also provides a relatively heavy burden for the underlying systems. Many applications, including Magento 2 are optimized by caching the views on the pages as much as possible. As pages become more and more personal, this mechanism works less well. Luckily PWA is an ideal solution for this. This is because it can efficiently outsource a part of this dynamic behavior to the user’s browser so that a fast experience can still be offered. Also, the mobile display has been a very important factor in the design and development process from the start. By combining the webshop as a PWA, the experience for mobile users is further optimized. The process of turning the PostNL webshop into a PWA website consists of 3 phases:
The PostNL webshop is a webshop with a considerable volume of orders. By transferring all the functionality in steps, we have made this process manageable and have built trust within the organization. Thanks to both the Magento 2 platform and the PWA the online sales of PostNL have increased tremendously the past few years. Also, the PWA succeeded in the busiest time of the year for PostNL during the Christmas and New Year’s holidays. For both companies, the PWA was the best solution and provided great benefits for not only the employees of the companies but especially for the customers using the app.
Resultaten
Arash Azizi, Channel Manager Webshop Post NL
Under 2016 ökade online-försäljningen med 33 %, vilket innebär en ökning med hela 150 % för det genomsnittliga ordervärdet. Antalet kunder i PostNL har ökat med så mycket som 200 %. Orderbearbetningen är helt automatiserat och tack vare en enda inloggning (Single Sign-On) kan PostNL fortsätta sprida ut sitt butik-i-butiken-koncept. Genom webbhotelldrift på en mycket snabb klustrad plattform, har uppladdningstiderna minskats till 0,8 sekunder.
Den nya Magneto 2-plattformen med en transaktionsorienterad miljö har resulterat i ett enhetligt varumärke som tillgodoser alla kunder - B2B och B2C- via alla relevanta kanaler i och utanför postnl.nl. Webbutiken är helt responsiv. Detta möjliggör för PostNL att sköta e-handel på både ägda och ej ägda kanaler, medan Magneto tar hand om logistiken och andra komplexiteter. I en krympande marknad för posttjänster, överträffar PostNL sina egen omsättningsprognoser och ser en ökning av online-transaktionerna. Företaget rör sig för närvarande mot att skapa en PWA för att ta sin e-handel till nästa nivå.
Plattformen har framgångsrikt integrerats med ERP-affärssystemet, backoffice och hela högtrafikinfrastrukturen. Webbutiken tillgodoser nu smidigt behoven för 1 miljon besökare per månad och bearbetar mer än 250 000 beställningar varje år. Transaktionsplattformen är inte bara tillgänglig på den nya integrerade webbplatsen postnl.nl, utan är även tillgänglig för att integreras på en extern plattform för att göra en mindre del av Magneto-upplevelsen tillgänglig på exempelvis mediakanaler eller marknadsplatser.