Unipart: Det prisbelönade Magento-kundfallet

Unipart Group för samman tillverkning, logistik och konsultverksamhet till en uppsättning produkter och tjänster som skapar fantasifulla lösningar åt sina kunder. Med över 7 000 anställda och en omsättning på nästan 1 miljard USD är det en av de största brittiska privatägda företagen. Unipart Group, som är baserat i Oxford, England, har sin bakgrund inom fordonsindustrin - men det har omstrukturerats flera gånger för att bibehålla en konkurrenskraftig fördel. Detta har varit möjligt genom att arbeta smartare, främja produktiviteten och att ta till sig digital teknik.

En enad handelserfarenhet 

Nu levererar Unipart en e-handelslösning för att hjälpa Storbritanniens bilister att hantera nästan varje aspekt av sina bilars service, försäkring och juridiska krav. Under 2019 lanserade Unipart Unipartner mobilapplikation, vilken erbjuder bilägare och fordonsansvariga ett enkelt sätt att underhålla sina bilar på. MOT bilprovnings- och servicepåminnelser sänds kostnadsfritt ut till konsumenter och bokningar styrs från den mobila applikationen till en Unipart-verkstad som kunden väljer. Flera fordon kan lagras inom appen, vilket skapar möjligheter för merarbete för verkstaden.

Detta är den första och mest avancerade fordonsappen på marknaden och den enda appen som ansluter konsumenten till ett brittiskt rikstäckande bilverkstadsnätverk, vilket ger en fantastisk service för kunderna medan det ger bilverkstadsägare en konkurrensfördel gentemot de främsta fordonsåterförsäljarna.

Uniparts webbplats unipartner.co.uk betjänar två skilda kundgrupper - enskilda bilister som bokar verkstadstjänster direkt online och företagskunder (B2B) som är en del av ett nätverk av självständigt ägda verkstäder. Tillsammans med sin lösningspartner Youwe, analyserade Unipart noggrant olika konkurrerande e-handelsplattformar, inklusive Hybris, Intershop, Sana Commerce och Magneto Commerce. Måste-ha-funktioner på den nya plattformen var en integration i realtid med Uniparts ERP-affärssystem för data och kundspecifik prissättning.

Youwe har gjort allt detta möjligt med olika tillägg och funktioner. De skapade en lokaliserare av återförsäljare för att koppla upp kunderna mot deras närmaste verkstad, boka service och lätt hitta de tjänster som verkstaden erbjuder. Nu behöver man inte längre ringa flera verkstäder för att få veta priser och tillgänglighet.

Webbplatsen är fullt responsiv och bilägare kan boka från vägkanten på sina mobila enheter. Verkstäderna får jobb med bara några klick, dygnet runt, 365 dagar om året. Detta gör att Unipart omedelbart kan hantera B2C-kunder och samtidigt driva verksamheten mot sina lokala servicepartners.

Unipart valde Magneto Commerce för dess starka funktioner och tillgängligheten hos Youwe SAP ECC-kontakt. Unipart var även attraherad av de många möjligheter som Magneto Marketplace erbjuder, dess öppna och töjbara natur samt stödet för flera butiker och flera språk. Unipart utvecklade en plan för att skapa en ny Magneto-driven webbplattform, för att öppna en helt ny värld för kunder och verkstäder.

Youwe byggde Unipart e-handelsplattform för att stödja Unipartner.co.uk, där bilägare kan ange sin bils registreringsnummer och plats och välja en verkstad för att boka ett servicetillfälle. På verkstadens egen instrumentbräda, kan verkstäderna logga in för att se sina kundbokningar, acceptera eller avböja jobb och behålla sina egna priser för tjänsterna. Verkstäderna kan även lägga upp och uppdatera sina egna profiler och bilder.

E-handelsframgång 

Tidplanen för införandefasen i Unipart-projektet var fem månader. Webbplatsplattformen lanseras som planerat. Resultaten visade att Unipart sparade tid och pengar åt både kunder och verkstäder. Deras integrerade system skapade en ny nivå av exakthet för produkt- och kundinformation. Unipart-projektet är även ett utmärkt exempel på digital transformering inom fordonsvärlden. Det belyser den förändrade roll som den lokala tjänsteleverantören har i den digitala tidsåldern.

Med Unipart är bokning av verkstadstjänster lika smidig som bokning av någon annan typ av tjänst på nätet. Kunder vill bli påminda när deras bilservice eller MOT-certifikat har löpt ut, hitta en lokal verkstad, välja en tjänst, se pris och bekvämt göra en bokning från sin smartphone eller PC. Den rätta e-handelsplattformen och systemintegration är avgörande för denna framgång; den digitala revolutionen behöver inte konkurrera med lokala butiker och verkstäder.

Systemet Magneto Commerce som Unipart hittade var "långt före" andra lösningar som de övervägde både avseende flexibilitet och integrationskostnad. Magneto ekosystem hade "en enorm fördel" i att uppfylla kundens förväntningar. Sedan lanseringen av Magento Commerce 2 har Unipart sett en ökning av online-beställningar och en minskning av telefonsamtal, vilket i sin tur ökar effektiviteten. Webbplatstrafiken har också ökat med 40 procent och visar en tydlig förflyttning av kunder till de nya digitala plattformarna. Så imponerad är Unipart Group med Magneto, att de nu överväger att implementera plattformen på andra områden i verksamheten.

Läs allt om Unipart-fallet

Visa kundfallet här och läs allt om framgångsfallet med Unipart