Vad är skillnaden mellan B2B2C och D2C?

Vad är skillnaden mellan B2B2C och D2C?

Vi känner alla till de två traditionella sätten att sälja produkter: till ett annat företag (B2B) eller till en konsument (B2C). Men landskapet förändras och nya möjligheter dyker upp. Termerna B2B2C och D2C blir allt vanligare. Men vad är de och vad är skillnaden mellan B2B2C och D2C?

I den post-pandemiska världen är e-handel mer accepterad än någonsin. Tekniken utvecklas och accelererar för att ge bättre kundupplevelser och skapa  roligare onlineresor.

Ännu viktigare är att människor har blivit vana vid att handla online. Konsumenterna kände redan till bekvämligheten med e-handel, men nu tas det för givet. Och det skapar möjligheter för nya affärsmodeller.

D2C – en värdefull värld

D2C är ett relativt enkelt koncept. Som namnet antyder innebär affärsmodellen direkt-till-konsument att en tillverkare säljer sina produkter direkt till slutkonsumenten. Det finns inga mellanhänder. Grossister, detaljhandlare och agenter skalas alla bort, vilket ger mer vinst för tillverkaren eller gör det möjligt för företaget att sänka sina priser för att få konkurrensfördelar.

Med hjälp av e-handel och D2C förbättrar tillverkarna inte bara sina vinster, de kan förbättra sitt rykte, ta fram bättre produkter och minska tiden till marknaden.  Det finns många bra skäl att hoppa på D2C-tåget.

B2B2C –  världen med både och

B2B2C kombinerar begreppen B2B och B2C och blandar dem för att skapa en ny partnerskapsbaserad affärsmodell. Men det är mycket mer än ett kanalpartnerskap. B2B2C handlar inte bara om en tillverkare som säljer sina produkter till ett annat företag för att sälja vidare till slutanvändaren.

B2B2C gör det möjligt för en tillverkare att nå sina slutanvändare genom att sälja dem med hjälp av ett partnerföretag. Även om denna partner sköter själva affären, interagerar tillverkaren fortfarande direkt med slutanvändaren, som är fullt medveten om att de köper från tillverkaren. Dessutom har tillverkaren tillgång till kundens information, tillsammans med all data som genereras genom försäljningen.

Det är ett knepigt förhållande att balansera och varje partner måste se konkreta fördelar som motiverar bildandet och fortsättningen av partnerskapet. För tillverkaren kommer en D2C-strategi att ge högre vinstmarginaler men ett B2B2C-arrangemang kan leda till mer försäljning. För återförsäljaren måste det vara tryggt att marknadsföra tillverkarens produkter samtidigt som direktförsäljningen heller inte får skada försäljningen av andra produkter.

Er resa är unik

Det finns ingen allroundlösning som passar alla. För vissa företag är D2C det självklara valet. För andra kan B2B2C vara rätt väg framåt. Och sedan finns det företag som trivs med att använda båda alternativen och tillämpa olika strategier baserat på den geografiska regionen eller produktlinjen.

Funderar du på hur det skulle kunna fungera för er kan du läsa mer i vårt whitepaper genom att följa länken här på sidan.

Kommer du att acceptera våra cookies?

Youwe uses cookies to give you the best online experience on our website. Want to know more? Have a look at our integritetspolicy

Cookie-inställningar