Varför ska vi börja med D2C?

Funderar du på D2C? Här kan du läsa om varför timingen aldrig varit bättre.

Om ni är tillverkare kan en D2C-strategi (direkt-till-konsument) ge ert företag den extra boost det behöver. D2C hjälper er inte bara att öka era vinstmarginaler, genom att agera snabbt kan det innebära att ni får fördelar gentemot era konkurrenter. Om du tycker att det låter bra går vi vidare och utforskar några av de viktigaste fördelarna med att bygga en D2C-strategi.

Trots det nuvarande buzz:et kring D2C är kanalen inget nytt och fick utbredd dragkraft i slutet av 1990-talet. Men i dagens omnichannel-landskap blir D2C snabbt den bästa mekanismen för att fördjupa ett varumärke i slutanvändardata. Men hur exakt kan D2C förbättra er verksamhet?

D2C innebär mer vinst

När ni slår in på D2C-banan tar ni bort mellanhänder. Alla dessa distributörer, grossister, agenter och återförsäljare faller bort, vilket dramatiskt förkortar leveranskedjan. Och med färre företag som som ska dela på kakan är det ni som får högre vinst.

Den extra vinsten är bra, men tillför inte mellanhänderna marknadskunskap som är oumbärlig kan man fråga sig... 

Svaret är att tekniska genombrott inom e-handelsplattformar och konsumenternas konstanta övergång till online har inneburit att barriärerna för D2C har sänkts. Ni kommer att kunna ta del av alla fördelar med D2C, med väldigt lite krångel.

Även om en bredare vinstmarginal är anledningen till att många tillverkare väljer D2C, finns det många fler fördelar.

Bättre relationer och ett starkare rykte

D2C innebär att ni lär känna era slutanvändare. Det finns ingen i vägen som skymmer sikten. Och utan dessa hinder kan ni ha direktkommunikation med konsumenterna. Det ger er större kontroll över ert varumärke – ni presenterar vad ni erbjuder och det är ni som bestämmer hur produkterna ska placeras. Leveranskedjan är fri från störningar.

Som ett resultat kan ni måla upp en konsekvent bild av era produkter och dra nytta av fördelarna med direktengagemang. Istället för en envägskommunikation går kommunikationen åt båda håll, vilket betyder att ni kan lära er om slutkundernas preferenser.

Föredragna produkter, byggda på korrekta insikter

Under de senaste åren har kundupplevelsen blivit viktigare än någonsin tidigare. Konsumenter söker efter varumärken som ger personliga engagemang. När ni förenklar för kunderna att handla på sina villkor kan effekten bli fantastisk.

Nu, med all information om inköp, användning och preferensdata kan ni börja forma en bättre och mer personlig kundupplevelse. Med tillgång till kundinsikter behöver ni inte längre gissa vad som intresserar kunden.

Kortare tid till marknaden

Det är här saker och ting blir intressanta. När ni har rätt data, levererad via er sprillans nya D2C-plattform, kan ni snabbt reagera på marknadens efterfrågan. Välj bara er mest lönsamma demografi, samla in feedback och skräddarsy sedan er produkt och budskap som svar på efterfrågan.

Det är lättare att fatta snabbare och mer exakta beslut när ni har alla svar till hands. Och det gör er mer snabbfotade än era konkurrenter. Ni reagerar snabbare, förutser marknadsförändringar och kan rikta nya och relevanta produkter till marknaden före era konkurrenter. Kan det bli bättre?

Är det inte dags att ta en närmare titt på D2C?

Om ni jagar större vinstmarginaler och en skara av lojala kunder är det kanske dags att utforska D2C mer detaljerat. Men innan ni börjar måste ni veta om ni är redo för D2C och hur ni gör övergången från B2B.

För att lära dig mer om fördelarna med D2C, för expertråd om hur ni kan gå tillväga eller bara för att lära känna oss lite bättre får du gärna kontakta oss så kan vi gå igenom detaljerna. Vill du hellre bläddra igenom vårt material på nätet för att först bilda dig en egen uppfattning så funkar så klart det också. Det som än fungerar för dig, fungerar för oss.

 

Kommer du att acceptera våra cookies?

Youwe uses cookies to give you the best online experience on our website. Want to know more? Have a look at our integritetspolicy

Cookie-inställningar